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Curadores: Roberto Busnelli, arq. / Hernán Bisman /Carolina Corti, arq.

Septiembre 2013: Marq, Museo de Arquitectura y Diseño de la Sociedad Central de Arquitectos.

Noviembre 2013: Bienal Internacional de Arquitectura de  Buenos Aires 2013.

“5×4: twenty houses on argentinian grounds” represent the multiple possible combinations  in the creation of those works that reason over the dialectics of immensity (the landscape) and the boundaries of the elementary habitable space (the house).

Many of the houses that are exhibited in this selection have been conceived in relationship to their visual connection to the landscape. A unique connection thanks to their positioning on the site. This profound link between architecture and place gives way to a reflection over the paradox that lies in the need of limiting the space and the following search to dissolve said limits, and exalts or gives hierarchy to structural, material, functional and spatial issues of the work introducing them as “mediating elements” of the tension created between its rational nature and the landscape.

In terms of domination, as a primary dialectic system, the architecture has assumed two basic ways on the idea of the establishment that every work of architecture supposes: the topographic idea and the geometric idea. Both these expressions imply, not only the theoretical or intellectual position of each architect when facing a given topographic condition, but also deliver the comprehension over subtle relationships between the physical peculiarities of the site and other architectonic problematics. In this manner, typology, materiality, function or language may assume significance in relationship to the topographic quality of a given site, to the views, to the horizon.

The first position is reflected on those works where the architectonic proposal is manifested through articulation. In this position, the architecture takes advantage of the peculair qualities of a site, its natural accidents, its views, its shadows and light, its afforestation, its relationship to the sky and the horizon, and other distinctive qualities that the site may have that do nothing but strengthen the Architecture/Nature ensemble as design idea. Like this, architecture melts with the site on a symbiotic process where “the architecture explains the place”.

The second position is reflected on those works that respond to geometric abstract conceptions, or typologies linked to an idealization of the form or a previous figuration of the morphologic structure as an idea capable of containing the design process. The exacerbation of the object’s character tends to establish as a resource a domination system where the construction gets its own iconographic meaning and where the dialogue with the landscape is established in a counterpoint with pure, ideal and abstract  form. This counterpoint not only expresses a formal opposition, but also an idea of architecture as a product of culture, thought and reason.

“5×4: twenty houses on argentinian grounds”  pretends to recreate a landscape in itself. One that is made up, gone accross and defined by the geographical axis and climatic and topographic affinities. As such, it does not aim to give a full and complete outlook, but rather some visions among many, giving way to diversity as a fundamental attribute.


“5×4: veinte casas en el territorio argentino” representa las múltiples combinaciones posibles en la creación de aquellas obras que discurren sobre la dialéctica de la inmensidad (el paisaje) y la delimitación del espacio habitable elemental (la casa).

Muchas de las casas expuestas en esta selección han sido concebidas en relación con su conexión visual con el paisaje.  Una conexión de carácter único, gracias a su posicionamiento en el sitio. Este vínculo profundo entre la arquitectura y el lugar pondera o jerarquiza cuestiones estructurales,  materiales, funcionales y espaciales de la obra y las presenta como “elementos mediadores”* de la tensión entre la naturaleza racional de ésta y el paisaje.

En términos de dominación, como sistema dialéctico primario, la arquitectura ha asumido dos formas básicas en la idea de implantación que supone toda obra de arquitectura: la idea topográfica y la idea geométrica.

Estas dos expresiones de la idea de implantación, no sólo explican una postura teórica o conceptual de cada arquitecto frente a una condición topográfica, sino también hacen a la comprensión sobre sutiles relaciones entre las particularidades físicas del terreno y otras problemáticas arquitectónicas.

De esta manera, la tipología, la materialidad, la función o el lenguaje pueden asumir significado en relación a la cualidad topográfica de un sitio, a las vistas, al horizonte.

La primera de estas posturas, se refleja en aquellas obras donde la propuesta de la arquitectura se manifiesta en la articulación.  El concepto es la articulación.

En esta postura la arquitectura explota las cualidades particulares de un sitio, sus accidentes naturales, sus vistas, sus claroscuros, su forestación, su relación con el cielo y el horizonte y otras cualidades distintivas que el sitio pudiera tener, que no hacen sino potenciar el conjunto Arquitectura/Naturaleza como idea proyectual.

De esta manera, la arquitectura se funde con el sitio, en un proceso simbiótico en el que “La Arquitectura explica el lugar”. 2

La segunda postura, se refleja en aquellas obras que responden a concepciones geométricas abastractas o tipologías más vinculadas a una idealización de la forma o a una prefiguración de la estructura morfológica como idea capaz de contener el proceso proyectual.

La exacerbación del carácter objetual, tiende como recurso a establecer un sistema de dominación en el que la construcción adquiere significado iconográfico propio y donde el diálogo con el paisaje se establece en el contrapunto con la forma pura, ideal y abstracta.

Este contrapunto no sólo expresa una oposición formal sino, también, una idea de la arquitectura como producto de la cultura, el pensamiento y la razón.

Esta muestra pretende recrear un paisaje en sí mismo. Uno inventado, recorrido y definido por ejes geográficos y afinidades climáticas y topográficas. Como tal, no pretende dar un panorama completo y acabado, sino más bien ofrecer algunas visiones entre muchas, habilitando la diversidad como atributo fundamental.

1 Ann Pendleton – Jullian, “Obra de Arquitectos Chilenos Contemporáneos” Escuela de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica de Chile, octubre de 1997.